Om det alarmerende behov for nytænkning
Professor i ledelse ved Handels-højskolen i Århus, forfatter til en lang række bøger. Har en datter og en søn, der begge har gået på Rudolf Steiner-Skolen i Århus
– Vores klode er på katastrofekurs! Og vi har i allerhøjeste grad brug for nogle mennesker, der kan tænke ud af boksen. Ellers overlever vi ganske enkelt ikke. Professor Steen Hildebrandt leverer ordene med stille eftertænksomhed, men også med det eftertryk som kun en respekteret samfundsdebattør formår.
Professoren, hvis to børn “med succes” har gået i steinerskole, trækker ikke kun på egen viden og erfaring, når han beskriver behovet for en revolution i undervisningssystemet.
– Albert Einstein sagde: “Man kan ikke løse et problem med den tænkning, der har skabt det.” Vi bliver derfor nødt til at tænke grundlæggende anderledes, og de evindelige uddannelsesreformer er bare ikke nok, fastslår Steen Hildebrandt og citerer Sir Ken Robinson: “Reformer er blot et forsøg på at reparere et system, der er grundlæggende forkert.
Vi har brug for en revolution i uddannelsessystemet.”
– Det er tydeligt at politikerne ikke har formået at prøve noget nyt. Prøv med frihed til at lade alternativer blomstre. Der er en frygt for at slippe tøjlerne. Men statistikken viser jo, at der bør gøres noget: Op mod 120.000 danskere mellem 16 og 27 år står udenfor arbejds- og uddannelsessystemet. Det er intet mindre end en katastrofe!
Børn har brug for at blive set
– Min påstand er, at hvis disse mennesker var blevet set mere kærligt og accepterende i et skolesystem, der fokusere på det hele menneske, som steinerskolerne gør, så havde de fået et helt andet og meget bedre liv.
– Vi har et problem i den almindelige folkeskole. Vi skaber alt for mange tabere: Børn og unge, der ikke føler sig set og forstået. De bliver konstant vejet og fundet for lette. De ser livet drøne forbi – og de kommer ikke med.
Steen Hildebrandt er overbevist om, at politikernes fokus på karakterer, PISA-undersøgelser og eksaminer er med til at skade danske skolebørn:
– Karaktergivning er et helvede. En slags standret, som kun skader børn og unge.
Lad mig understrege, at jeg er ikke imod test og prøver, for det er et rigtig godt pædagogisk værktøj. En test eller en prøve viser noget om elevens standpunkt og udvikling.
– Problemet er eksaminer, og det de gør ved selve undervisningen. En eksamen sikrer, at eleven ikke tænker ud af boksen, for du kan jo kun måle det, du forsøger at måle. Det, der ikke har været tænkt før, kan ikke måles og vil derfor aldrig få vægt i en eksamen. Ergo vil alt det, der ligger udenfor pensum blive opfattet som lavstatus og useriøst. Eleven belønnes ikke for at tænke nyt. Tværtimod ligger belønningen i altid at holde sig indenfor de kendte rammer.
Eksamensfrie skoler
– Eksamensfrie skoler, som eksempelvis steinerskolerne, er klart at foretrække, og husk lige, at lærdom og viden ikke udspringer af eksaminer, men af undervisning og studier.
Bogstavligt talt er Steen Hildebrandt omringet af bøger. Overalt synes herskabslejligheden isoleret med reoler i en højde, der efterlader de tre øverste hylder uden for de flestes rækkevidde. Det kan derfor overraske, at det netop er en belæst professor, der igen og igen pointere at intellektet kun er en lille og ofte overvurderet del af det hele menneske.
– Børn og alle andre mennesker består af langt mere end hovedet. Mennesket er også følelser, krop, temperament, kunst, etik og vilje. Det er vigtigt at udvikle alle dele samtidigt og i et ligeværdigt samspil. Kun sådan får man hele mennesker. Og det er lige præcis det menneskesyn, som har skabt steiner-pædagogikken.
– Det mentale eller det intellektuelle er bestemt ikke det eneste saliggørende. Faktisk er det direkte farligt for menneskesynet, hvis vi sætter det intellektuelle over andre menneskelige færdigheder.
– Det musiske, det håndværksmæssige og det kunstneriske udgør selve indgangen til sindet, og det har afgørende betydning, at disse sider af mennesket også stimuleres og udvikles i skolen. Ellers vil eksempelvis respekt og rummelighed gå tabt. Både i forhold til andre, men så sandelig også i forhold til én selv.
Vi har brug for livsduerlige mennesker
– Det skaber livsduelige mennesker, når man føler sig set i alle livets facetter og ikke kun i evnen til at løse andengradsligninger. Og lad mig lige understrege, at intellektet ikke tager skade af sløjdarbejde – tværtimod. Jeg er overbevist om, at intellektet faktisk ikke kan holdes nede, men det kan kreativitet, musikalitet, viljestyrke og selvværd!
– Når man går ud af skolen, skal man have selvværd og følelsen af at være “god nok” grundfæstet i sig. Min erfaring siger mig, at det evner steinerskolerne.
– Jeg kan ikke understrege det nok. Vi har brug for livsduelige mennesker, som ikke er vokset ud af et karakterstyret system. Og det haster.
Som ekspert i ledelse, kalder Steen Hildebrandt det katastrofalt, hvis fremtidens ledere udelukkende er drevet frem på intellektuel stimuli og karakterer:
– Ledelse handler dybest set om, hvad vi vil med “os”. Desværre har det fremherskende svar på dét spørgsmål hidtil været: Kortsigtet fysisk produktion for at opnå maksimal profit – koste hvad det vil.
– Indtil nu har vi kunnet leve med kortsigtede profitjagende erhvervsledere, men ikke længere. I dag er teknologien alt for avanceret. Hvis ikke noget holder os tilbage, kan vi æde alle sk på engang, og fælde alle træerne med ét hug. Desværre er vi igang med netop det. Derfor er der brug for at tænke anderledes. I helheder.
Fra udgivelsen ‘Leve helheden’ – 15 interviews med tidligere steinerskoleelever, forældre og eksperter
Samlet af Thomas Uhrskov