Om effekten af at tro, at alt er muligt
Psykolog, Rudolf Steiner-Skolen i Odense 40 år
Hvis det er sandt, at en humlebi kun kan flyve, fordi den ikke ved, at den ifølge de fysiske love faktisk er for tung til at kunne – hvad siger det så om forestillingsevnes betydning?
Tanken dukker op, når psykolog Cecilie Cornetts fortæller om sin mor, der i beundring over datterens evner til at parallelparkere, udbrød:
“Jeg tror simpelthen, du er så god til alting, fordi du tror, at du kan.”
Cecilie Cornett smiler og forsikrer, at hun naturligvis ikke kan alting. Alligevel får hun i samme sætning gjort det klart, at alt faktisk er muligt. Og den måde at anskue verden på, har Cecilie Cornett ifølge hende selv, fået gennem sin skolegang.
Sammenhænge og kreativitet
Hendes skole lagde mere vægt på at få eleverne til at stille relevante spørgsmål end på at komme med de rigtige svar.
– Hvis målet er, at man skal kunne alle svarene på forhånd, vil man på et eller andet tidspunkt komme i situationer, hvor man ikke har svaret. Men hvis målet er, at man altid skal kunne stille relevante spørgsmål og derigennem komme tættere på en forståelse, så vil man i princippet aldrig løbe tør – hverken for spørgsmål eller interesse.
– Prismen er et godt eksempel, siger hun og fortæller om dengang, hun blev udfordret med en prisme og en lommelygte:
– Vi fik ikke noget at vide om lysets spredning, men derimod udfordret til at stille spørgsmål. Hvad kan man tænke om det? Hvilke erfaringer har du med lys, der spredes. Hvilke forståelser er mulige? Hvilke spørgsmål, kan man stille? Den måde at undervise på, skærper ens interesse. Og gør det klart, at der findes flere rigtige svar og måder at betragte fænomener på. På den måde træner du også højre hjernehalvdel i sammenhænge og kreativitet samtidig med, at det opbygger en logisk forståelse af fænomenet i bestemte sammenhænge.
For Cecilie Cornett er der en lige linje mellem steinerskolens undervisningsform og hendes mors udsagn om, at “du kan, fordi du tror, du kan”.
– Når du begynder at forstå at alting hænger sammen, og når du får respekt for, at forskellige måder at gøre tingene på er ligeværdige, så bliver du bedre til at navigere i komplekse sammenhænge. Du ser lettere mønstre og får ganske enkelt et bedre overblik.
Et overblik der handler om meget mere end evnen til at kunne parallelparkere.
Nysgerrig
I arbejdet som psykolog har Cecilie draget fordel af evnen til at kunne forstå ting i mønstre og se strukturer, mening og sammenhænge, men også på det personlige plan har skolens pædagogik haft afgørende betydning for Cecilie Cornett
– Jeg er blevet gjort nysgerrig, og næsten alt, jeg kommer i kontakt med, får jeg lyst til at beskæftige mig med. Det er så let at blive begejstret. Begejstringen førte hende med Interrail til Italien, hvor hun i fem år fik undervisning i operasang. Tilbage i Danmark tog hun HF for at komme ind på psykologistudiet. Hun var utålmodig, så hun tog dobbelt antal timer og kom ind på studiet efter et halvt år. På universitetet gik det for alvor op for hende, hvad steinerskolen også havde betydet.
– Pludselig kunne jeg se, hvor få steder i uddannelsessystemet der er sammenhæng mellem indhold og form. Man skænker det ikke en tanke, at det, man formidler, faktisk bliver langt mere interessant, når man overvejer, hvordan man formidler stoffet. Resultatet var en skræmmende mangel på engagement og i stedet voldsom fokus på konkurrence. Det chokerede mig, hvor uengagerede de studerende på universitetet var. Det var kun karaktererne de var interesserede i – ikke selve stoffet.
Flere gange blev Cecilie af sine medstuderende mødt med bemærkninger om, at hun burde tage det lidt mere med ro. Som en studerende sagde til hende:
“Hør nu Cecilie. Den bog behøver du ikke læse og lad være med at aflevere alle opgaver. Det er ikke nødvendigt for at bestå!”
Den måde at studere på, kunne jeg slet ikke begribe. Jeg gik jo på studiet, fordi jeg var interesseret i faget, så selvfølgelig ville jeg læse dén bog og aflevere opgaverne.
Fra udgivelsen ‘Leve helheden’ – 15 interviews med tidligere steinerskoleelever, forældre og eksperter
Samlet af Thomas Uhrskov