Bearbejdning af lærestoffet
Kunst er ikke primært et fag i steinerskolen, men en måde fagene gribes an på. Når eleverne har fået præsenteret pensum gennem fortælling, får de ”genfortælling” gennem illustrationer og tekst i periodehæfterne, og gennem modellering, skuespil, håndarbejde osv. i øvelsesfagene.
Kunstnerisk og håndværksmæssig bearbejdning af læresto et involverer mange sider hos eleven, og gør, at lærestoffet tilegnes på en personlig måde, tilpasset den enkelte elev.
Kunstnerisk og håndværksmæssig bearbejdning af læresto et involverer mange sider hos eleven, og gør, at lærestoffet tilegnes på en personlig måde, tilpasset den enkelte elev.
Eleverne får en helhedsorienteret og alsidig undervising
Læring og processer
Målet med det pædagogiske arbejde er læring og processer, ikke resultater. Men barnet har brug for stimulans i form af et smukt og meningsfuldt resultat. Derfor er kvalitet og redskaber gennemtænkt og struktureret. Papiret eleverne skriver og tegner på skal være af god kvalitet. De får bøger med silkepapir mellem arkene, så farverne ikke smitter af. Farvestifterne er af naturmaterialer og blyanterne yder modstand for at både motoriske og æstetiske kvaliteter bliver varetaget. Målet er ikke håndskriften i sig selv, men at barnet erobrer redskaberne. Modstanden eleverne møder i træet, leret, metallet eller i forskellige tegneredskaber styrker barnets vilje til at bestemme retning i en skabelsesproces.
Målet er, at eleverne får en helhedsorienteret og alsidig undervisning, hvor de teoretiske, kunstneriske og håndværksmæssige øvelser er ligestillet. Der lægges vægt på disse tre områder i alle fag på alle klassetrin, blandt andet ud fra et mål om at eleverne senere skal kunne tage frie valg i forhold til uddannelse og arbejde.
Denne artikel har været trykt i Steinerskolen, #3 / 2012