Vurdering
Steinerskolen har løbende evaluering gennem skoleåret, som sammenfattes i individuelle vidnesbyrd. I vidnesbyrdet beskrives elevernes udvikling og kundskabsniveau i forskellige fag, ligesom klasselæreren giver sin vurdering af elevens sociale og personlige situation i skolen. Fra 6. klasse stiles vidnesbyrdet direkte til eleven. Forældresamtaler indgår også i dialogen mellem skole og hjem.
I steinerskolens læreplaner tages der højde for, at resultaterne af elevernes indsats ofte kommer til syne efter en tid. Målet for pædagogikken er dobbelt; både at opnå kundskab og at udvikle elevens personlige forudsætning for at forstå. Det påvirker valget af pensum, som skal stimulere de unges indlevelse og medfølelse. Når steinerskolen benytter standardiserede tests i mindre grad end andre skoler, er det særligt, fordi disse har et for ensidigt fokus på barnets intellektuelle udvikling.
Læring kræver tid og fordybelse. Den vigtigste vurdering sker i den daglige dialog mellem lærer og elev.
Læring kræver tid og fordybelse. Den vigtigste vurdering sker i den daglige dialog mellem lærer og elev. Her synliggøres elevens aktuelle kunnen og udviklingspotentiale, og inspiration til videre arbejde og øvelse bliver konkret og fortløbende. Gennem periodehæfterne, som eleverne selv laver, får læreren et bredt og synligt grundlag for at foretage både undervejs- og slutvurdering.
Denne artikel har været trykt i Steinerskolen, #3 / 2012