Læreren i kontinuerlig udvikling
God steinerpædagogik forudsætter en lærer i kontinuerlig udvikling.
Når læreren må arbejde stoffet frem gennem forskellige kunstneriske udtryk, som fortælling, tegning, musik, modellering osv., udvikler læreren sig sammen med eleverne. Denne arbejdsform giver også lærerne inspiration til arbejdet.
Lærerne har et specielt ansvar, som blandt andet går ud på, at de hver dag møder eleverne i klasseværelsets dør med at give hånd og have personlig kontakt. Eleverne møder fra første dag en skole, hvor lærer og elev er ligeværdige. Ligeværd mellem lærer og elev står ikke i modsætning til lærerens tydelige lederskab overfor klassefællesskabet og elevgruppen. De første år er klasselæreren en tydelig autoritet og omsorgsperson. Efterhånden som eleven bliver ældre, trækkes autoriteten gradvist tilbage og erstattes af autoriteten og disciplinen, som kan ligge i fagene selv.
God steinerpædagogik forudsætter en lærer i kontinuerlig udvikling.
Lærerkollegiet er en central institution i skolen og mødes ugentligt. En vigtig del af lærermøderne er fordybelse i pædagogiske spørgsmål. Her kan den enkelte lærer få inspiration og impulser til sit videre arbejde med eleverne. Lærerkollegiet på en steinerskole er også involveret i beslutninger og processer, som omfatter skolens drift.
Denne artikel har været trykt i Steinerskolen, #3 / 2012