Børnehaveklassen på Byens Steinerskole
Glade børn der trives, lærer bedst!
Børnehaveklassen er barnets første år på skolen. Barnet kommer i skole fuld af forventning og tillid, og det er skolens opgave at bevare denne tillid og glæde ved at lære.
Vores mål for det første skoleår er at få barnet til at føle sig tryg i sin nye hverdag og skabe rum for, at barnet kan udvikle mod og lyst til at deltage i alle skoledagens aktiviteter. At turde tage små og store skridt. På Byens Steinerskole er læring tilrettelagt efter barnets præmisser for at skabe det bedste grundlag for udvikling, vækst og trivsel. Glade børn der trives, lærer bedst!
Trivsel, øvelse og mestring
Klasselæreren følger klassen hele dagen. På den måde får børnene og læreren en god og tæt relation. Børnene lærer at lytte til hinanden, vente på at det bliver deres tur og arbejde roligt og koncentreret. Børnene øver sig i at være modige ved at afprøve nye grænser. De lærer at være en del af en gruppe, samtidig med at de ses som individer, der respekterer hinandens forskelligheder.
Klasselæreren fokuserer på at øve forskellige færdigheder, hvor resultaterne ofte først viser sig over tid. Processen er vigtig, når barnet skal lære. Oplevelsen af at mestre vokser i takt med, at barnet gør sig umage og forsøger igen og igen.
Faste rytmer og rammer for læring
Skoledagen er bygget op med en fast rytme, der gentager sig hver dag, mens opgaver og øvelser avancerer, efterhånden som eleverne udvikler nye færdigheder. Skoledagen veksler mellem fri leg, koncentreret arbejde og fælles aktiviteter, inde og ude. Fysisk aktivitet og udvikling er vigtig. Hoppe, hinke, kaste, fange, hænge, glide, trække, balancere, løfte, løbe, bære og snurre rundt. Når man har brugt sin krop, er det godt at sidde stille sammen i klasseværelset bagefter. At slå søm i, snitte, sy, skære, vaske, bage, tegne, male – det giver eleven en god kropskontrol og god finmotorisk træning. At kende sin krop og være i stand til at bruge den til både små og store bevægelser er vigtig for al videre læring. At kunne skrive i hånden eller på tastatur, at kunne regne og konstruere, skabe, udvikle og mestre nye opgaver. På Byens Steinerskole er skoledagen i børnehaveklassen ikke opdelt i forskellige fag. Vi forsøger at skabe en holistisk tilgang til dagen og til de forskellige emner, som dagen indeholder. Gennem leg, egen udforskning og fælles aktiviteter øves de forskellige fagområder. Eleverne får et solidt fundament for yderligere læring og møde med fagene fra den praktiske og sensoriske side. Her er nogle eksempler:
SPROGFORSTÅELSE
Ordene er knyttet til handling, følelser og objekter. Sange, sanglege, digte og vers på dansk og andre sprog udvikler sprogfornemmelse og sprogfærdigheder. Daglig historiefortælling, samtale og leg styrker ordforråd og sprogforståelse.
MATEMATIK ER ALLE VEGNE
Eleverne bruger tallene i praktiske situationer i arbejde og leg og bliver fortrolige med størrelser og mængder. At dele med hinanden, trække fra og lægge til, tælle og gange.?
NATURFAGENE
Gåture i lokalområdet, klatre i træer, skolehave, regnorme i højbedene, bistader og insekter, fuglefrø på foderbræt, kompostkaptajner og livets gang i komposten, bålets flamme og glød, gæringsprocesser i brød og bagning.
IT GENNEM IAGTTAGELSE OG ØVELSE
Vand som løber, hjul der drejer, byggeprojekter i sand. Forståelse af tekniske værktøjer er relateret til forståelse af krop og funktion. At se og opleve hvad man kan gøre, giver beundring og interesse for, hvad teknologi kan gøre for os. Og det danner grundlaget for senere brug af tekniske værktøjer på en fornuftig måde. Computere har vi ikke.
Læring gennem leg
Fri leg er at øve sig på livet; interaktion, social bevægelse, dialog og forhandling. At lege er kreativt, krævende og udviklende. Gennem legen undersøger eleverne nye situationer, behandler ting, de har hørt eller oplevet, og lærer af hinanden. De undersøger, udfordrer, diskuterer og tilpasser sig. Leg er barnets egen læringsmetode, derfor er leg vigtigt på Byens Steinerskole. Ved at give eleverne et frodigt og livligt første skoleår, lægger vi grunden til udviklingen af livslang læring. Vi tilbyder et unikt børnehaveklasse-tilbud.Vi vægter barnets oplevelse af selv at kunne og sikrer derved barnets fortsatte lyst til at lære. Vi lærer ikke for skolen, men for livet!
Leg er læring for livet!
Kompetenceområder
I børnehaveklassen kredser undervisningen om syv kompetenceområder som øves gennem leg, samspil og pædagogiske aktiviteter i løbet af skoledagen:
- Sprog
- Krop og bevægelse
- Fantasi og kreativitet
- Etiske værdier
- Sociale evner
- Sanse og iagttage
- Motivation og koncentration
Vil du vide mere? Ønsker du mere information kan du kontakte Byens Steinerskole, kontor@byenssteinerskole.dk
kilde: http://www.steinerskole.no/wp-content/uploads/2018/06/la-barn-vaere-barn.pdf