Risiko og læreprocesser
Gode læreprocesser tillader risiko: Eleverne har brug for anledninger til at øve, fejle, mestre og forsøge igen. Steinerskolen giver rum for sådanne processer i alle fag.
Gennem jævnlige elevopførelser på skolens scene, trænes eleven i at vise noget for andre, og selv at overvære andres optræden. Således bliver at øvelse, forsøg og mestring en selvfølgelig del af klassefællesskabet omkring eleven. Det stimulerer læring og udvikler respekt og forståelse for egne og andres læreprocesser.
Gode læreprocesser tillader risiko: Eleverne har brug for anledninger til at øve, fejle, mestre og forsøge igen.
At vove at læse højt i klassen før skriftsproget fuldt ud beherskes, at svare uden at kende facit, eller at stå frem i en stor forsamling, er situationer præget af risiko, faldhøjde og sårbarhed. Samtidig driver sådanne situationer læringen fremad. I steinerskolen lægges der stor vægt på at etablere tryghed i klassefællesskabet, som ikke mindst handler om accept af forskellighed i modenhed og kundskabsniveau.
Ved månedsfester og andre arrangementer viser eleverne på forskellige klassetrin hinanden, hvad de arbejder med. På den måde ser de store deres skolegang retrospektivt, og de små strækker sig mod de ældre elever. Selv om børn og unge ikke har et langt liv bag sig, har de stor nytte af en horisont, som både inkluderer fortiden og peger fremad. Det giver eleverne mulighed for at se deres egen udvikling og progression i et perspektiv.
Denne artikel har været trykt i Steinerskolen, #3 / 2012