Indbød til at udvikle evner, som jeg ikke vidste, at jeg havde
”DET FIK JEG MED MIG…” – tidligere Steinerskoleelever har ordet:
MARIE BILBERG, Født 1973
Gik på Rudolf Steiner skolen Århus Nord fra 1984–1992
Uddannelse: Pædagog Arbejder: Leder af SFO
Jeg er 38 år, gift, har 3 børn, og et plejebarn som alle går på Rudolf Steiner skolen i Aarhus. Jeg har selv gået på Rudolf Steiner skolen fra 4. til og med 12. klasse, før da gik jeg på en folkeskole, og jeg husker det som en form for lettelse, da jeg trådte ind af døren til min nye klasse. Her var en atmosfære, som indbød til at udvikle evner, som jeg ikke vidste, at jeg havde, og som jeg slet ikke vidste, kunne give mig så megen glæde.
Jeg oplevede, at paletten af fag i Steinerskolen var så mangfoldig, at jeg kunne hente overskud og selvtillid fra de fag, jeg var dygtig til, til de fag jeg mestrede knapt så godt. Jeg gik i skole uden at føle stress eller mindreværd, som jeg havde gjort i folkeskolen.
Derfor har jeg aldrig overvejet, at mine børn skulle gå på andre skoler end en Rudolf Steiner skole. Det er en stor glæde for mig at vide, at mine børn kan sidde i et klasselokale og regne eller lære dansk grammatik, omgivet af smukke billeder, de selv har malet eller tegnet under kyndig vejledning. På samme måde lærer de i sløjd, hvordan man behandler træet for at få den ske eller det fad, man fremstiller, til at blive både smukt og funktionelt, og dermed til glæde langt ud i fremtiden.
Da jeg blev uddannet pædagog, skulle jeg for første gang til eksamen ved forsvaret af min bachelorafhandling. Da ønskede jeg, at jeg havde prøvet det før i trygge omgivelser. Derfor bør de ældste elever tilbydes at prøve eksamensformen. Eksamen og karakterer må til gengæld ALDRIG sættes i stedet for vidnesbyrdet. Jeg sætter pris på, at vi som forældre – og barnet selv – får en indgående beskrivelse i vidnesbyrdet, hvor det hele menneske skal beskrives.
Denne artikel har været trykt i Steinerskolen, #3 / 2012